Dag 15 - Ma 11/10/2004 - Van Delhi via Amber naar Jaipur
Uitzicht vanuit Jaigarh Fort op Amber Fort, Amber Vandaag beginnen we de rondreis langs Jaipur en Agra. En dus staan we vroeg op, zo vroeg dat het zelfs in de Main Bazaar nog erg rustig is op het moment dat we wegrijden. Onze chauffeur is een student afkomstig uit het Noorden van India die regelmatig geld verdient als chauffeur; hij heeft naar eigen zeggen al in elke staat van India gereden. De weg naar Jaipur is een dikke 200 kilometer lang, en leidt ons door de mooie omgeving van de staat Rajasthan. Kort na het middaguur stoppen we op een parkeerplaats vlak vlakbij de stad Amber. Omdat we direct na uitstappen worden belaagd door allerlei verkopers en bedelaars, lopen we meteen door naar het doel van deze tussenstop: het Amber Fort. Hier vallen vooral de mooie tuinen op, en het uitzicht op de stad. We lopen echter al gauw door naar het hoger gelegen fort: Jaigarh Fort.
Toegangspoort van weg naar Jaigurh Fort, Amber Bij de ingang van het lange pad dat naar dit op de top van een berg gelegen fort leidt, horen we een verkoper roepen: "ten, ten". Tien roepies voor een hoedje, da's niet duur. Niet dat we het nodig hebben, maar voor zo'n prijs kun je het toch niet laten liggen; we blijven toch Nederlanders. Helaas blijkt hij tien dollar te hebben bedoeld. Nu we echter onze interesse hebben getoond, haakt hij niet zomaar af, en blijft maar doorzeuren. Uiteindelijk komen we uit op 350 roepies voor 3 hoedjes; waarschijnlijk nog veel te duur, maar in ieder geval stukken lager dan de startprijs. De weg naar boven wordt natuurlijk weer bevolkt door koeien en vooral apen, en biedt een schitterend uitzicht op Amber en het lagergelegen Amber Fort. Het Jaigarh Fort lijkt weinig te bieden te hebben, maar als we eenmaal door een onopvallend poortje aan de zijkant lopen, komen we in een mooier gedeelte van het fort terecht, waar een gids ons nog meeneemt naar de tuinen en een aantal plekken met een mooi uitzicht op de omgeving van het fort. Het fort blijkt ook zoiets te hebben als het grootste kanon van Azië, maar omdat we inmiddels al genoeg gezien hebben en de chauffeur inmiddels op ons wacht, lopen we weer naar beneden. Op de terugweg komen we nog olifanten tegen met toeristen op de rug. Nou ja, zelf lopen gaat minstens net zo hard.
City Palace, Jaipur Nu gaan we dan toch echt op weg naar Jaipur, dat enkele kilometers verderop ligt. Onderweg passeren we nog Gaitor met de Jal Mahal, een compleet door water omgeven fort. We schieten wat foto's vanuit de auto. De lunch wordt genuttigd in een restaurant vol met vliegen, niet alleen onsmakelijk maar ook erg irritant. De eerste bestemming in Jaipur is het City Palace, gelegen in het centrum van de Pink City. De kleur roze wordt in heel India gebruikt voor feesten, maar in Jaipur werd vroeger zelfs de hele stad roze geverfd; voor het laatst in 1876 voor een bezoek van de Prince of Wales en in 2000 voor een bezoek van Bill Clinton. Het City Palace is een prachtig complex, gebouwd in 1728 door Jai Singh (de naamgever van Jaipur), met enkele tuinen en mooi versierde gebouwen. Het plein direct voor het City Palace is ook gebruikt voor de bekroonde TV-commercial van Peugeot uit 2002.
Hawa Mahal, Jaipur We vervolgen onze route door Jaipur, die ons leidt langs het beroemdste gebouw van de stad, de Hawa Mahal oftewel Palace of the Winds. Het is in feite een vijf verdiepingen beslaande voorgevel vol met raampjes. Het verhaal erachter is dat de Maharadja niet toestond dat de vrouwen in zijn harem het paleis verlieten, maar hij wilde ze wel de kans bieden om het leven in de drukste straat van Jaipur gade te slaan zonder zelf gezien te worden. En dus liet hij in 1799 dit 'paleis' bouwen, met meer dan 500 uistekende nisjes. En nee, de naam slaat niet op de vele scheten die de vrouwen lieten, maar op de frisse lucht die vaak langs het paleis waaide en voor verkoeling zorgde. Na een paar foto's geschoten te hebben vanuit de auto, rijden we door naar de volgende bestemming: de Lakshmi Narayan Tempel, gelegen vlakbij het Mooti Doongri Fort. Een baken van rust in het verder erg drukke Jaipur.
Hotelkamer van Rajasthan Palace Hotel, Jaipur Vervolgens checken we in in ons hotel voor één nacht, het Rajasthan Palace Hotel. Nadat de chauffeur eerst handig dit hotel tegen het tegenoverliggende hotel heeft uitgespeeld, trekken we in in de ruimste kamer die we in onze hele reis zijn tegengekomen: vier bedden, een tafel, een bank, een paar stoelen en ook een keurige badkamer. We rusten even uit van de zware dag die we al achter de rug hebben, en zoeken iets uit om in de avond te gaan doen. Volgens de reisgids bevindt één van de beste bioscopen van India, de Raj Mandir Cinema, zich in het centrum van Jaipur, dus we besluiten om maar eens zo'n echte Bollywood-film te gaan bekijken. Om de chauffeur wat rust te gunnen, nemen we de autorickshaw naar het centrum.
Raj Mandir Cinema, Jaipur Vlak voor de bioscoop stappen we uit; het ziet er inderdaad groot en (voor Indiase begrippen) modern uit. Terwijl ik een fotowinkel bezoek om de inhoud van de geheugenkaart van mijn camera te laten branden op CD, gaan David en Rick alvast kaartjes kopen voor de film die we hebben uitgekozen: "Dhoom". Die filmposter spreekt ons het meeste aan, en bovendien hebben we de soundtrack van die film al veelvuldig gehoord terwijl we door Mumbai heenreden. Op de terugweg van de fotowinkel maak ik mijn eerste nieuwe foto's van een paar overstekende kamelen (ja, ze lopen werkelijk overal rond) en zie vervolgens hoe de anderen kaartjes kopen voor de duurste loge (de 'Diamond Box') voor 70 roepies (1,25 euro) per persoon. Na het diner in een pizzatent in de tegenover gelegen 'Mall 21' gaan we dan eindelijk de bioscoop binnen. Behoorlijk groot, met een paar trappen die naar boven leiden, naar 'onze' foyer en box. De film zelf is niet geweldig origineel maar wel een leuke belevenis: het publiek dat af en toe joelt, de liedjes midden in de film, de grappen die te begrijpen zijn terwijl de film in Hindi is en geen Engelse ondertitels heeft. Een geslaagd avondje dus, dat we besluiten met een autorickshaw-rit door het donker terug naar het hotel.